Debatten är igång

Att bland annat en svart docka klipps ur dineys klipp på Kalle Anka på julafton har upprört många. Det märker man absolut på facebook, folk är helt hysteriska. "Det är värre att ta bort den svarta dockan och på så sätt visa att alla är inte välkomna" "Herre Gud, julen är förstörd" "Vafan händer med Sverige?!" etc. Såhär är det: Dockan i tomteverkstaden är inte bara en svart (mörkhyad) docka, utan en djup rasistisk nidbild (Karikatyr, vrångbild, you name it) om mörka amerikanska i början av 1900-talet. De framställdes som lata och dum i huvudet och skulle behandlad som om de vore i lägre klass. Kalle Ankas tomeverkstad är "tillverkad" under denna tid och därför tänker jag att det är väl kanske på tiden att något händer och den tas bort. 
 
Det har alltså ingenting att göra med att man tar bort någon/något som har en annan hudfärg, utan att man tar bort en snedvriden bild. För er som som vill läsa på: googla blackface/pickaninni. Innan jag själv hade läst tyckte jag det lät sjukt att klippa bort en svart docka för att den var svart, men nu förstår jag givetvis varför. 
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0