Tips! Krom, diabetes, gravid

Efter x antal veckor in i graviditeten fick jag reda på att min insulinproduktion inte riktigt fungerade som den skulle, jag hade råkat ut för graviddiabetes och speciellt hade kroppen svårt för att reglera under natten och jag vaknade ofta med ett högt blodsocker fast jag somnade med bra siffror. 

Jag höll på att gå i taket för jag kämpade så jäkligt med att få bra siffror utan att behöva ta insulin. Jag googlade runt och av en slump dök tillskottet KROM upp i någon text, jag kollade närmare på ämnet och bestämde mig för att gå till närmsta apotek samma dag för att införskaffa en burk och sedan tog jag en tablett på kvällen med mina andra gravidvitaminer, redan dagen efter hade värdet gått ner och dagen därpå hade jag kanonvärde (innan runt 8,0 på morgonen och nu runt 4,5) och så har det fortsatt sen jag började ta tillskottet! 

För att insulinet ska fungera i kroppen behövs det krom för att hjälpa till, dess uppgift är att hjälpa insulinet i kroppen alltså! Krom finns i mat vi äter men i raffinerad mat försvinner kromet och därav kan vi få brist och får vi det så brukar det bli kämpigt med blodsockret vilket kan innebära antingen diabetes typ 2 eller graviddiabetes som i mitt fall. 

Forskning som gjorts har visat på att de som får i sig krom lever längre och har minskad risk för hjärt och kärlsjukdomar. Man har även gjort annan forskning med otroliga resultat men ännu har inte livsmedelsverket snappat upp detta och därför informeras inte vår sjukvård om det vilket är väldigt synd kan jag tycka med tanke på att (i alla fall för mig) det fungerar bra! 

Det sägs kunna minska sötsug men det finns inte dokumenterat, dock finns det dom som påstår och tror på det! Själv har jag ingen uppfattning kring detta utan vet bara att jag tydligen hade brist på krom när jag blev gravid så jag fick diabetes, nu när jag tar tillskott kan jag äta vanlig mat dessutom vilket inte alls gick innan utan isåfall skulle jag vara tvungen att ta insulin! 

Det finns inga kända risker med att man skulle kunna överdosera krom, så att ta det som tillskott ska alltså inte vara något problem! Jag kollade med en farmaceut när jag köpte samt att jag informerade min barnmorska då jag är gravid, men det var inga problem! 

Kanske kan det hjälpa någon mer att slippa iaf lite insulin eller att kunna äta lite mer normalt? Mig hjälpte det i alla fall! 
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0