En dålig, frånvarande mamma!

Reaktionerna är olika och många, likaså är det med åsikterna. De flesta verkar tycka det är okej men sen finns det dom som tycker jag är konstig eller fattat fel beslut när jag som mamma valde att börja jobba redan innan Merlin blivit sex veckor. 

Först hade jag inte tänkt dementera detta offentligt, men jag har märkt att det är så många som reagerat så därav så gör jag som alltid när jag har en åsikt om något, jag skriver ett inlägg! 

Såhär är det, 1.  Merlin har två föräldrar, en mamma och en pappa. Jag som mamma äger två bröst med mjölk i vilket pappa Robban inte gör, annars är det ingen skillnad på oss gentemot Merlin, vi är båda hans föräldrar och hans trygghet, precis lika mycket! Merlin ammas men han matas även med flaska och då pumpar jag ur bröstmjölk och antingen spar den i kylen eller frysen för senaste tillfälle. 

2. Jag har varit sjukskriven sen ett år tillbaka, först på grund av utbrändhet, sen när jag var frisk nog att jobba blev graviditeten för jobbig, det tog hårt på mig för jag längtade till jobbet, längtade till att få göra det jag tycker om, träffa människorna och göra det jag är bra på. Jag ville inte gå hemma men jag hade inget val för jag var sjuk.

Sen Merlin föddes har vi delat lika på hans omsorg, Robban jobbar full tid men är minst lika delaktig som mig i att ta hand om Merlin och ge honom både närhet och trygghet. Robban är fantastisk på alla sätt och vis som pappa och ett otroligt stöd för mig som fått mitt första barn. Min hjälte och min stora kärlek! 

Så jag förstår inte alls om jag ska vara helt ärlig vad problemet är med att jag jobbar några timmar här och var? Varför är det jag som mamma som måste vara hemma med Merlin på heltid, vad är det jag har som inte pappan kan ge? Varför är det sån chock att jag är någonstans där bebisen inte är? Varför skulle Merlin må sämre av att vara med sin pappa? Vad är det jag missar när när jag är borta nån timme hemifrån?

Jag ser det som så att det är väl fint att Merlin kan få växa upp med två föräldrar som är lika delaktiga i honom under hans uppväxt som när han blev till... Han får ju oavsett lika mycket närhet och kärlek som om jag skulle vara i hans närhet, dessutom förstår jag inte varför jag inte skulle kunna jobba några timmar om det är mitt intresse när vi ändå bara skulle ha sovit, kollat på tvn eller skrollat på telefonen så fingrarna ramlat av! Jag har det väldigt bra som har en man som stöttar och förstår mina behov och som dessutom vill vara delaktig i allt som rör vår familj. 

Jag mår bra av att ha något att göra, jag är inte en sån typ av person som tycker om att göra ingenting i min ensamhet allt för ofta. Jag tycker om att utvecklas och jag tycker om att göra något som betyder något, jag älskar mitt jobb och dessutom har jag som tidigare skrivit inte jobbat (förutom kortisar) på ett år. Får jag komma iväg och göra något jag mår bra av några timmar kan jag garantera att jag längtar hem till min familj och genom att göra som jag känner mår jag bra och mår jag bra kan jag vara den bästa versionen av mig själv och därav (förhoppningsvis) en bra mamma till vår älskade lille Merlin. 

Jag tycker inte ens att jag i det samhälle vi lever i idag ska behöva försvara mitt val att åka till jobbet fast jag har en liten bebis hemma när han faktiskt har en pappa. Jag tycker att det är mitt och Robbans val att göra om vi anser att det fungerar bra för oss och vi alla mår bra av det. Alla andras åsikter struntar jag fullkomligt i, för det är vårt beslut och jag är helt säker på att Merlin inte blir någon sämre människa för det eller att han inte känner samma kärlek som vilket barn som helst. Engagerar man sig med att diskutera och tycka hit och dit om vårt liv kan jag glatt meddela att det är enbart slöseri på "omtanke". 

Jag har alltid gjort det jag tycker känns rätt för mig och mina nära och det kommer jag fortsätta göra, hittills har det ju visat sig fungera väldigt bra, dessutom tänker jag visa för er med mycket åsikter att det är absolut inget problem om man inte väljer att göra det till ett vill säga! 
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer
Postat av: Robban

Mycket bra älskling!❤️

2018-01-24 @ 20:57:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0