Relationer

Utan att skämmas tänker jag starta det här inlägget ganska hårt; Alla typer av relationer vi har till varandra är i grund och botten baserat på ens eget ego, en relation som inte ger mig något är ingen relation värd att bygga vidare på.

Jag menar att relationer både smakar och kostar, vissa är dyrare medan andra kanske inte har lika högt värde, det beror ju ändå på, precis som tidigare skrivit vad jag själv kan få ut av dom. Kalla mig gärna egoist, när du är färdig med det kan du fundera över dina egna relationer, helt ärligt kan du nog inte påstå att de är helt villkorslösa och att du inte är ute efter att plocka något gott från dem?

Hos alla människor finns det i regel två sidor, en bra och en dålig (den som skulle påstå sig bara ha en bra skulle förmodligen ha en skev verklighetsuppfattning eller bara skoja lite). I mina vänskapsrelationer tänker jag vad den andra personen kan bidra med för att göra mitt liv lite enklare att leva (nu menar jag inte materiellt.....) och vad jag kan bidra med för att göra det enklare för den personen att finnas. Alla gånger är det inte perfekt, det kan komma att kosta, väldigt dyrt kan det bli för den delen. Det jag då syftar på är att en person kan ge nå så otroligt mycket av just det jag behöver (glädje, skratt, allvar, you name it) men sen ha sidor som inte riktigt är vad jag behöver för stunden och det är det som jag menar är priset i den här frågan.

För mig är alla mina relationer jag har till andra människor väldigt viktiga, alla jag står nära är personer jag själv valt att ha runt om mig, som jag valt att lita på, att ställa upp på, att bry mig om, att lägga tid på och att göra mitt bästa för att vara en bra vän tillbaka.

Jag hoppas att jag själv är vald av mina vänner för att jag på något sätt ger mer än vad jag kostar, att jag kan bidra med något och vara nära tillhands. Jag hoppas att den personen som valt att vara min vän gjort det av egoistiska skäl, en bättre komplimang än så kan jag nog inte få.
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer
Postat av: morsan

Så sant,så sant!!!

2014-06-23 @ 09:11:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0