En blå Kenna

För mig är photoshop otroligt viktigt vad det gäller bilder, en del skulle vilja kalla det att fuska med bilderna. Jag ser det inte riktigt så, utan som en möjlighet att "rädda" eller framhäva en bild. 
 
Bilderna här under är samma bild, första är en rå bild tagen med min canon eos 550d och objektiv 50mm 1.8f. Nu har jag inte fotograferat på ett tag och känner mig lite ringrostig, men oavsett så tycker jag att det är jättesvårt att fotografera i snö, speciellt med ett "mörkare" motiv, precis som Kenna på den här bilden. Att det är så svårt beror på att hela bilden är "vit" och därför mäter kameran av det vita ljuset. Ofta blir bilder man tar ute när det är snö blåaktiga. Detta går att ändra i kameran, det är "bara" att ställa in en färdig vitbalans i kameran, men det går även att göra en egen vitbalans som är exakt anpassad för där du fotograferar. Men.. Vem orkar lägga energi på att fixa med allt detta i kameran medan man är ute på en promenad med hundarna när man lika väl kan fota en "rå" bild och sedan redigera i camera raw och photoshop? När du fotograferar en rå bild så är det precis som det låter, färgerna och kontrasterna i bilden är råa, okokta. Det är du som kokar färdigt, utan att på något sätt bryta ner kvaliteten i bilden. Vill man fotografera i raw och redigera i camera raw finns en jättebra bok att läsa; Scott Kelbys bok Adobe Photoshop (jag har cs4, men det finns olika utgåvor, grunsprinciperna är desamma, men lite uppdateringar i de senare böckerna).
 
Jag är lite irriterad på att blogg.se inte levererar den bildkvalitet som egentligen är, men hur som helst så märks ju ljusskillnaden och det är det jag vill komma åt!
 
 
 
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0