Tillbaka till ruta ett

Jag kan inte beskriva med ord hur nervös och orolig jag är just nu. Anledningen till att det varit så tyst här i mina delade tankar är att det har vart en otroligt påfrestande tid jag gått igenom. Jag tar nämligen medicin för min panikångest och har för några veckor sedan fått byta ut den jag hade mot en ny (tidigare gav inte önskad effekt). Jag har gjort några byten på medicin sen jag för över ett år sedan gick in i väggen, men aldrig tidigare har jag upplevt såna starka biverkningar och dåligt mående under den första tiden som jag gjorde med den nya medicinen (det är vanligt att det blir så med den här sortens medicin), det var som att vara tillbaka på ruta ett och backa ytterligare några steg rätt ner i ingenstans. Lyckligtvis gav jag inte upp, utan jag kämpade mig igenom den tuffaste tiden och snart skulle det vända! 
 
Jag blev bättre, jättemycket bättre, men fortfarande inte tillräckligt bra, utan skulle bli tvungen att öka till dubbla dosen och det är där jag står idag. Jag har skjutit på dosökningen i två veckor nu för att jag är så fruktansvärt rädd att må sådär riktigt dåligt igen. Jag vet att om två veckor kommer allt vara mycket bättre, enklare och klarare, men ändå finns rädslan för att den (eventuella) jobbiga tiden kommer bli för mycket för mig. 
 
Idag lovade jag mig själv att bita i det sura äpplet och våga lita på mitt tålamod, jag har alltså ikväll ökat dosen och hoppas nu innerligt att jag vaknar med ett gott humör, glädje och lite sol imorgon på min lediga dag. Jag behöver verkligen det! 
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer
Postat av: Sarko

Du är så stark. Jag vet att du kommer att fixa det.
Många kramar!!

2014-04-03 @ 21:46:15
Postat av: Elin

Hej!
Jag har oxå såna mediciner för min panikångest och generell ångest.. min medicin som jag har funkar inte fullt ut för mig, så får jag fråga vilken det är du bytt till nu? Jag har Citalopram.. Har läst att du mår så mycket bättre nu och det drömmer jag oxå om att kunna göra, jag gick in i min första vägg 2004, andra 2007 och senaste 2011 (först då jag fått hjälp) och det börjar verkligen bli dags att få rätsida på detta nu...
Mvh Elin

Svar: Hej Elin! Jag tar Venlafaxin för min panikångest idag och mår som du skriver otroligt mycket bättre nu. Jag är visserligen i en "startfas" av medicinen och försöker att hitta rätt dos för just mig. Men idag klarar jag mig mycket bättre och jag slipper att få hemska panikattacker. Jag tror jag kommer att göra en dosökning snart då jag känner att det finns mer att förbättra. Venlafaxin tycker jag har varit bra, mycket bättre än de andra jag provat, det är nämligen noradrenalin i, vilket påverkar rädslor/tankar. Det som inte är så roligt är att biverkningarna kan det vara värre med, behöver ju givetvis inte bli så, men för mig var de två första veckorna hemska, men så fort de var bearbetade så vände det otroligt fort, så för mig gällde det att stå ut den korta perioden. Hör gärna av dig igen om du vill prata, det är alltid lättare om man får dela med sig, så känner iaf jag! Mvh Hanna
Skogsberg

2014-05-27 @ 17:24:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0