Kaffeguiden

Kaffe är gott, dock har jag under den senaste tiden försökt att dra ner på kaffe, det sägs ju nämligen inte vara så hälsosamt att dricka för mycket. Detta har resulterat till att jag inte dricker kaffe på jobbet, hemma måste man ju när man har en Tassimo-maskin! Men nu har jag kanske ändrat mig....
 

Som tidigare skrivit så köpte jag mig en träningstidning igår och där kunde man läsa om just kaffe, mest i samband med träning och kost men även andra roliga fakta. Jag tänkte dela med mig lite om denna artikel;
 

Norsk (hör och häpna) forskning, med stöd från flera amerikanska studier visar att dricker man 1-3 koppar kaffe om dagen minskar risken att dö i hjärt-kärlsjukdomar med hela 24%, det sägs även i dessa studier att risken är mindre att få problem med hjärtat.
 

Koffein stimulerar det centrala nervsystemet och stärker korttidsminnet. Kaffe höjer i vissa fall självförtroende en aning, samt bidrar till ett bättre humör. 
 

Risken för cancer minskar om man dricker kaffe, det påstås vara främst tarmcancer det gäller. 
 

Vanligt bryggkaffe utan tillsatt mjölk och socker innehåller inga kalorier och är superbra vid träning. Svart kaffe, samt espresso hjälper kroppen att förbränna fett snabbare. Byter man ut en daglig latte mot en kaffe utan socker kan man lätt gå ner ett halv kilo på tre veckor. En kopp/glas Caffé latte (utan socker) innehåller många gånger 200 kalorier, byter man dock ut mjölken till lättmjölk kan man komma ner i 70 kalorier/kopp. 
Snabbkaffe innehåller inga kalorier, men sägs kunna öka kolesterolvärdet i kroppen vid för stort intag. Snabbkaffe innehåller mindre koffein än vanligt kaffe och kroppen behöver alltså ett större intag för att få samma effekt. Frappè-iskaffe-freddo - you name it, är en blandning av kallt kaffe, mjölk, krossad is, grädde, socker, samt sirap och är en dryck som innehåller ca 400 kalorier/glas.
Koffeinfritt kaffe sägs kunna minska risken (precis som vanligt kaffe) för typ 2-diabete, dock sägs skyddet vara bättre i det koffeinfria kaffet. 
 

Det tar 30 min för koffeinet i kaffet att upptas av kroppen och dess effekt kan vara i upp till 15 timmar.
 

Sådär, om ni känner för att snöa in er på ämnet kaffe tänkte jag.. ;)
 
 
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0