Som vanligt...

Precis som vanligt så beror dålig uppdatering på lite tid, vilket i sig är ganska bra kan jag tycka. Ett positivt tecken liksom.

Jag har nu snart jobbat en vecka på Meny, vilket är en liten butik i storlek med med Coop Konsum eller Ica Kvantum. Man satsar mycket på att ha menuell färskvarudisk med färsk fisk, kött, delikatesser och ostar. Mitt ansvar ligger på ost och delikatess och det är med det jag kommer att jobba med på fulltid. Under denna vecka är uppläring på allt, så jag vet allt med rutiner och sånt. Gissa om jag är trött när jag kommer hem alltså, det är helt sjukt! Jag har koncentrationen på högsta nivå, allt för att lära mig. Tittar hela tiden hur andra gör, försöker hålla översikt på alla de avdelningar jag kan tänkas behöva och ha en bra kundkontakt. Jag tycker jag lyckas ganska bra faktiskt.

Något som är en stor skillnad från Sverige är att om jag börjat jobba 8 på morgonen så går jag hem 8 (7,5timmar betalt, 30 min rast) timmar  efter, inget snack om den saken. Skulle det bli längre har man bra betalt för övertid, så händer knappt. Samma är det per vecka, 40 timmar, punkt slut, annars är det också betalt mer för övertid. I Sverige är det vanligt att man på butik kan bli tvungen att jobba de långa passen, från sju på morgonen och sen kanske fortsätta till sex på kvällen. Du är alltid fri på söndagar här, eftersom nästan allt har stängt då och lönen är ju såklart bättre här. För mig är det ett plus, för det är inte samma lön att jobba med färskvaror som att jobba i kassan. Avtalen ser helt annorlunda ut. En sak som dock är sämre är OB-tilläggen, i Sverige så ger de mer % på lönen, det är inte mycket, men i alla fall en skillnad.

Eftersom jag inte är hemma så mycket så blir det inte så mycket att vara ute i Oslo för min del. Jag kommer hem, äter, pratar och somnar. Haha, det är inte lätt. Men idag är jag ledig och kommer se till att ta mig ut på stan tillsammans med Jörgen och kolla runt lite. Det blir mysigt.

Något som också är lidande är min kamera, den samlar damm just nu. Det är mörkt innan jobb och när jag kommit hem och käkat så är det snart mörkt ute igen. Så lite foton som det är i mappen för "September 2011" har jag nog aldrig haft i någon mapp, det är inte ens hälften så mycket som i de andra. Men idag var Mathilda så fin i kläderna sina, så hemme kommer jag att fota när hon kommer hem tänkte jag.

Det går superbra att bo tillsammans med Therese, Frode, Mathilda & Gabrielle. Det är inte många timmar vi hinner ses på dygnet, vi alla jobbat ju lite olika. Så vi tär liksom inte på varandra, tycker jag då... Hehe, man vet ju aldrig hur dom känner.. På helgerna när alla är ledig så brukar vi ta oss ut på äventur, gå långa turer och hitta på saker utomhus, det gör ju också att det blir lättare att bo så många.

Naturligtvis kollar vi efter alternativa boenden, men först måste allt rulla igång med jobb och lön riktigt känner jag. Sen trivs jag faktiskt bra att bo såhär tillsammans. Det funkar bra, det kan hända att vi tillsammans kommer kollapå ett stort hus att bo i, med varsit kök och badrum och sånt. Sånt märker vi med tiden känner jag.

Yesbåx, vart en liten saga här alltså.. Undra om jag någonsin skrivit så långt?!
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0