På Facebook

Du hittar en skjorta som kostar 97kr men du har inga pengar!
Så du lånar 50kr av far och 50kr av mor
50+50=100
Du köper skjortan och får 3kr tillbaka
Du ger 1kr till far och 1kr till mor och så du har 1kr själv....Du är skyldig din far 49kr och din mor 49kr
49 + 49 = 98 + din krona = 99kr
Men var är den sista kronan?

-Jo, det ska jag tala o för er..........

Frågan är så konstigt upplagd att det inte finns ord, men såhär är det. Skjortan kostar ju 97:-, 97/2 = 48,50. (Det är alltså vad föräldrarna fått betala på skojrtan var.) 3 kronor blir då kvar och föräldrarna ska alltså dela på dem med, vilket är 1,50. 48,50+1,50= 50:- När hon betalar tillbaka till sina föräldrar betalar hon 49+49 vilket är 98 kr, då blir det bara 2 kr över, inte 3, eftersom hon inte betalat tillbaka 97:-

Anledningen till att kronan försvinner är för att när hon ger tillbaka pengar ger hon tillbaka 98, inte 97. Alltså, om man struntar i att kolla vad skjortan kostar och vad hon får tillbaka av den så är det inget problem att räkna ihop..

Flera på facebook har skrivit den här "gåtan" och säger att det finns inget svar, ingen logik och de finns inga 50-öringar och de ena med det tredje. Men jag förstår inte hur man inte kan förstå?! Vad jag vet så är matematik enbart logik, hur skulle man annars kunna räkna ut något?

Detta gör mig väldigt uppröd, att verkligen ingen kan förstå hur det ska vara..
Hmm...
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0