Vem ska man fråga?

Har ni tänkt på att den som slår hårdast med pekpinnen på andras fingrar är den som står med fötterna längst ner på framgångsstegen? 

För att nå framgång med vad man än sysslar med eller brinner för så krävs det att man förstår att man aldrig kan vara fullärd, det finns alltid mer att hämta och det är andra människor med andra erfarenheter än oss själva som vi kan hämta mest framgång hos! Ta råd, ofta och mycket! Lyssna på andras teorier, rulla dom i ditt eget huvud och lägg till dina egna erfarenheter samt personens egna framgång inom området den tipsar om! 

De människor som berättar vitt och brett för dig hur du ska göra saker (och ännu hellre, hur mycket fel du faktiskt gör) utan att du bett om det är dock oftast inga människor du ska förlita dig på och rätta dig efter, de ägnar för mycket tid till att kritisera andra och berätta för oss hur vi ska gå tillväga utan att ens kommit en minsta bit på deras egen väg. De står bara där och slår med sina pekpinnar på fingrarna för att de inte kan nå dig med ett enkelt handslag. De har ofta oprövade teorier som de stirrar blint på och det är ofta mer snack än verkstad! Men det är inte alltid så, även den här typen av person har något område som denne är väldigt erfaren och duktig inom! 

Så hur sållar man då, vem ska man vända sig till för att få hjälp? -för det första, den som vill hjälpa dig såklart! Men jag brukar även tänka så här; vad är det jag behöver hjälp med och vilken person i min närhet/omkrets/bekantskap verkar ha BÄST RESULTAT när det gäller just detta! Ett exempel för mig som har hund skulle kunna vara att jag vill få min hund att sluta skälla på andra hundar, då frågar jag helt enkelt den person som har tysta hundar vid hundmöten, det kan ge mig svar på min fråga och det kan göra att jag får en insikt som jag aldrig ens tänkt på, trots att jag levt med hundar i hela mitt liv. 

Men det kan kanske vara så också att deras hund aldrig har skällt eller är opererad så frågan kanske aldrig blir riktigt besvarad, men då får jag åtminstone en chans till kommunikation och kanske kn få tips på någon annan människa den här personen vet är duktig inom området för den personen som han känner har också tysta hundar, dessutom blir den här personen med största sannolikhet väldigt glad över att någon annan frågar just denne om råd! 

Jag skulle ju tex aldrig anmäla mig på en kurs för någon jag aldrig mött längst vägen med hundarna bara att denne personen håller i kurser inom ämnet hund och det med tanke på att jag inte har en blekaste aning om dennes hundar skäller eller inte! Jag skulle ju ju inte heller i första taget fråga en stor-rökare om råd för att sluta röka (om jag gjorde det alltså), jag skulle fråga någon som är som mig till sättet och som lyckats sluta röka! 

Bara för att man frågar så innebär det inte att man inte kan något, utan det kan också innebära att man vill få fler synvinklar och sätt att se på saker, så man får aldrig vara rädd för arr fråga andra om saker, det är då man kommer längst tror jag!  

Var ödmjuk och slå inte på andras fingrar, låt folk göra fel om du anser att det är fel (om inte det är olagligt vill säga). Låt de få växa som personer och testa på saker, dessutom är det inte heller säkert att det är fel bara för att du tycker det.... 
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0