Problemlösning

(null)
Den här bilden är en av mina favoritbilder, jag tänker ofta på den när jag hamnar i en situation då jag inte tycker lika som någon annan och även om bilden i sig självt säger mer än alla ord jag någonsin kan skriva vill jag ändå ge en förklaring till hur jag tänker och på hur den här bilden kanske kan hjälpa någon i en konflikt. 

En konflikt uppstår när två människor ser samma sak, men på helt olika känslor. Hur vi ser på "problemet" beror på hur vi själva upplevt det och vad vi varit med om tidigare. Att vi diskuterar och sedan gör det till en konflikt är ganska så värdelöst egentligen, för hur vi än vrider och vänder är vi olika och har således olika uppfattningar beroende på hur man ser på saken. 

Därför är det till fördel att kanske tänka lite på bilden när man känner att man själv har rätt men någon annan har fel, för oavsett så har vi båda rätt, känslor kan nämligen inte vara fel! Jag har rätt att bli ledsen, sårad eller förtvivlad när jag möter något som jag inte tycker om, personen som har en annan bild än mig har förhoppningsvis inte menat illa utan bara sett på det på ett annat vis, vilket gör att vi båda har rätt. 

Man kan då fundera på hur man tar sig ur denna konflikt och svaret på det tror jag skulle kunna vara att först och främst berätta hur man känner och varför för att sen försöka se det ur den andres perspektiv (tänk bilden), be varandra om ursäkt och sen gå vidare för det finns inget svar på vad som är rätt eller fel, sålänge båda har menat väl. När man berättar hur man känner eller reagerar på olika saker ger man även andra personen en chans att förstå och kanske respektera den andras känslor lite mer nästa gång olika uppfattningar uppstår. 

Men det viktigaste är att respektera varandra, vi är olika, vi har rätt att känna som vi gör och det ska vi bli respekterade för. 
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0