Egentid = dålig förälder.

En vän till mig delade ett inlägg om att man kanske inte bör skaffa barn ifall man tar många chanser till egentid. Jag har funderat på det där inlägget ett tag och tar rent av åt mig av det eftersom jag är en av dom som faktiskt behöver egentlid men ändå valt att skaffa barn. Jag väljer att gå och jobba så Robban och Merlin kan få umgås tillsammans och jag får en paus från mammalivet, det kan folk fortfarande inte riktigt förstå alla gånger, för hur man Merlin vara utan sin mamma? Varför skulle inte Robban kunna ersätta min plats, vi är båda lika mycket föräldrar till vårt gemensamma barn, vi är lika viktiga och ingenting skiljer oss åt eftersom Merlin dessutom flaskmatas. 

Självklart kan Robban vara hemma med vår son när jag väljer att få lite egentid så jag kan "vila" upp mig. På så vis är jag en mer uthållig, gladare, stabilare mamma och dessutom får Robban en chans att få umgås med Merlin ensam vilket vi ser som ett stort plus då han får möjlighet att knyta an till fler personer istället för bara en.

Det finns dagar vi känner att vi behöver vårda vår relation jag och Robban, då låter vi oftast underbara Eva ta hand om Merlin. På så sätt är han även trygg med henne och dessutom får jag och Robban en ännu bättre relation där vi är mer samspelta och kan fatta beslut gemensamt på ett bättre sätt. Vår kärlek till varandra växer och vi respekterar och förstår varandra bättre.

Man lär få göra som man vill! I vårt fall gör vi rätt, vi märker det genom att vi har en son som mår bra, skrattar mycket och är enkel att hantera. När vi umgås med Merlin ligger mobilen på sidan av, den kommer fram ifall vi tar kort och används sedan igen när Merlin ligger och sover middag. 

Allt handlar om prioriteringar, vill och behöver man egentid för att vara en mer utvilad och lugnare förälder är ju det kanon ifall man kan få den möjligheten och barnet är tillfreds med det. Barn behöver trygghet och det får de knappast om de har slitna, otåliga föräldrar som blir upprörda, trötta och arga på sina barn när de umgås. Så är det ju med allt, vi klarar liksom inte att vara på ett och samma ställe exakt hela tiden utan behöver ibland få en paus. 

Jag vet att vi gör rätt, det märker vi på Merlin, den dagen han visar på något sätt att det inte är bra kommer vi självklart ompröva våra tankar och prioriteringar så det passar oss alla, men det är den dagen och den kommer inte bara för att någon skriver en artikel om att man inte bör skaffa barn ifall man behöver egentid. 

Vi är bra föräldrar ändå, helt fantastiska faktiskt! ❤️
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer
Postat av: Jag är en Råbåt!

Vi e bäst!

2018-07-06 @ 16:11:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0