Blir snällare med åren

När jag var liten trodde jag att när man blir äldre är människor snällare mot varandra. Jag hade fel. Ju äldre jag blir, ju mer intressen/val drar jag på mig, vilket innebär att jag träffar fler typer av olika människor, de flesta av dom har dock något gemensamt, de är de bästa inom sin genre! 

När man är barn säger man som man känner utan att tänka sig för, man får lära sig att be om förlåtelse för det man sagt och även lägga ett filter på vad som kommer ur munnen och hur det kommer ut. I vuxen ålder verkar det dock ha glömts bort av någon konstig anledning, då är det helt plötligt fritt fram att köra #nofilter. 

Hundar är ett stort intresse för mig, säger jag ordet "hundfolk" till någon annan med hund så förstår de direkt vad jag menar när jag säger att hundfolk är så JOBBIGA! Dom kan allt och lite mer därtill, de är inte rädda för att tala om för andra hur mycket fel och brister de har i sin hantering eller uppfostran av hundar. De vet exakt vilket koppel, halsband eller sele man ska ha och vilket foder man ska ge, för råkar man ge något billigt från mataffären så borde man ju inte ens ha hund, då skulle hunden ha det mycket bättre hos "någon annan". 

Någon annan finns överallt, hen har nämligen hästar också och där haglar det tankar öppet och brett om hur man ska rida, när man ska rida eller att man faktiskt ska köra sin häst två timmar om dagen, fyra dagar i veckan, för att rida kan skada hästens rygg. "Någon annan" använder bara analyserat hö, för hur kan man ge något annat till sitt djur?! Har man inte tid, ork eller råd att kolla upp höet så ska man inte ha häst. Att ha sin häst oskodd är ju helt sjukt, för hästar kan inte gå utan skor, de borde ju alla begripa! 

"Någon annan" har barn också, och jag kan säga att här pratar vi om jordens bästa förälder, det är hen som har koll på alla barnvagnar, vilken man ska ha och vilken som är rena dödsmaskinen för barnet. Hen har också koll på bärselar och vet exakt vilken man ska ha för att barnets rygg inte helt plötligt ska gå av. Dessutom vet den här super-bästa-föräldern att man ska amma tills barnet antingen får egna bröst eller börjar tycka om andras än sin mammas, för det är bra med närhet och trygghet! Dessutom säger man faktiskt "förskola" och inte dagis (men oavsett vad ska helst inte barnen vistas där, det är dåligt för utvecklingen). 

Det som binder dessa människor med en röd tråd är att de alltid vet allting, de är inte heller rädda för att berätta det, att rent av helt utan filter såga andra människor som gör ett annorlunda val eller tycker något annat. 

Man måste försöka tänka på att det finns inte bara en bra lösning, utan miljontals! För någon är en lösning katastrof men för någon annan den bästa någonsin. Låt folk göra som dom vill, låt folk använda de saker som passar dom, låt deras barn börja på "förskola" tidigt eller sent utan att haspla ur dig vilket dåligt val det är. 

Självklart ska man vara ärlig med vad man känner och tycker, men jag pratar fortfarande om filter, för vad tjänar det till att hänsynslöst uttrycka sig om andra och deras val när man istället kan ägna sig åt sina egna val? Istället för att såga borde vi stötta andra mer, låt de gå sin egen väg och titta på, dra lärdom av deras val och gör som du själv känner. Frågar någon efter råd och tips så ta åt dig äran och berätta dina känslor och tankar, men såga ALDRIG någon annans på vägen. 

Jag är också en sån här person, en "någon annan". Jag vet att jag kan bli bättre och det tänker jag bli, jag kommer fortsättningsvis tänka mig extra för när jag uttrycker mina egna åsikter och jag kommer låta andra ha sina, oavsett om jag delar de eller inte. Jag har inte alltid rätt, speciellt inte när det kommer till andra, för jag kan OMÖJLIGT veta vad som är rätt för just någon annan, bara för mig! Hur man än vänder och vrider på det finns det alltid flera sätt en ett att se på saker. 

Så, var rädda om varandra, stötta varandra, sluta veta bäst, sluta såga, sköt ditt eget och skit i andra, så blir vi alla starkare i våra roller som ledare till både våra barn och djur, det är det som jag tror gör oss till en bättre föräldrar, inte vilken barnvagn jag använder eller vilket foder jag ger!
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0