Känslor

Till skillnad från djur så är min teori att vi människor styrs helt av våra känslor (djur styrs av instinkt enligt min mening), jag tror inte vi är födda med känslor för att trycka ner och kväva dom och jag tror inte heller att känslor är något vi ska dölja, utan snarare följa! 

Varför vi har känslor vet jag egentligen inte, men jag tänker att någon mening måste det finnas med det annars skulle det helt sakna logik och det är något som min hjärna inte riktigt tillåter. 

Om vi tillåter oss själva att känna det vi känner och accepterar och lever efter våra känslor tror jag faktiskt att vi skulle må lite bättre och vara bättre medmänniskor. 

Eftersom det är känslor vi talar om finns varken rätt eller fel i den frågan eftersom vi rent krasst inte kan styra hur vi ska känna men vi kan dock kväva eller försöka undvika känslor. 

[känslor sägs uppkomma från vårt undermedvetna och tar sedan form i tankar och handlingar.]

Jag tror att meningen med känslor är att vi ska följa dom, säger en känsla något är det troligtvis så och då är det viktigt för oss att lyssna på oss själva och vara starka nog att följa vårt eget sinne. Alla våra sinnen och alla våra kroppsdelar är till för att användas på ett eller annat sätt, så varför skulle vi inte tillåta oss själva att känna känslor och att faktiskt få visa våra känslor istället för att stänga dom inne? 

Forskning visar att alla handlingar vi gör är grundade på känslor, vad tror vi då händer när vi kväver för många känslor och inte tillåter oss själva att vara glad, ledsen, arg, förtvivlad, älskad, kär, sårad eller lycklig när det är så vi faktiskt känner? Jag tror vi då skapar en inre förvirring hos oss själva och att vi backar ett steg från vår personliga utveckling. 
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0