Veterinärbesök med Kenna

Det skär i hjärtat på mig när veterinären säger att vi idag kommer dra igång en allergiutredning och att Kenna lider av ganska svår klåda och irritation i huden. Det är ingenting jag någonsin skulle kunna tänka mig skulle hända just min hund! Att utreda en hund för allergi är absolut inte lika enkelt hos en människa, så är det för att alla symtom "hamnar" i huden och det är oavsett om det är mat-allergi, pollen-allergi eller huskvalster-allergi. En människa som inte tål någon typ av mat sväller vanligtvis upp eller får kräkningar, men så är det inte med hundar.
 
Det som kommer hända nu är att Kenna kommer gå på en strikt kost under 8 veckor, vilket innebär ett ultra-allergi-foder som veterinären själv har och säljer på kliniken. Under de här åtta veckorna kommer Kenna inte att få något annat än det där fodret, vill man ge godis måste det vara från samma foder, annars ska det vara kört att utreda till 100% om det handlar om mat-allergi. Kortisontabletter som lindrar klådan i tassar, öron och mun kommer hon även att få äta nu i början, tills man rett ut vilken allergi hon har, samt ska vi en gång i veckan bada henne med ett allergischampoo för att lindra irritationen i huden. 
 
Det känns hemskt och jobbigt, jag har läst om folk som blivit tvungna att avliva på grund av allergi. Vi kommer inte att hamna där, jag gör vad som helst för att Kenna ska få bli frisk och ha en bra livskvalitet och det oavsett om jag blir tvungen att bada henne specialschampoo en gång i veckan livet ut, köpa det där dyra fodret eller ge henne sprutor med vaccin i nacken.
 
Visst låter det ganska hemskt, att det är ett liv man inte önskar någon hund, men så ska det tydligen inte vara. En hund med allergi växer aldrig ifrån allergin, men kommer absolut att kunna må lika bra och kommer varken ha klåda eller irritation i huden, bara man som ägare lär sig känna sin hund och hålla efter noga med hundens behov. När jag skaffade Kenna var detta absolut ingenting jag varken tänkt eller räknat med, men det har absolut ingen betydelse! Jag kommer att rida ut den här stormen, för det har jag tagit på mig samma sekund som jag skrev på pappret och hämta hem henne från Rånäs. Kenna kommer förbli en lycklig och bra hund, även om hon har en allergi!
 
 
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0