På andra sidan - efter livet

Benny Rosenqvist menar att när vi dör så tar egentligen inte allt liv slut, han påstår sig vara medial och han har sett hur "livet" fungerar på andra sidan, på den sidan som många av oss människor är rädda för vill säga. Jag är rädd för att dö, det är nog min största rädsla i livet, just för att jag inte vet vad som kommas skall, jag är rädd att allt bara ska ta ett slut, att jag ska bli tvungen att se på världen utan att kunna påverka den, rädd att se mina nära ledsna utan att kunna trösta, rädd att vara ensam. 
 
Jag har aldrig trott på någon religion, jag vet inte hur jorden kom till och jag har heller inte förstått vad meningen med livet är. Jag tror att vi människor som inte riktigt tror på någonting, eller saknar förmågan att förstå tycker det är jobbigare. Jag kan ibland känna att det vore så himla enkelt att tro på Gud, att Gud skulle vara förklaringen till allt. För mig är det ju jättekonstigt, för jag har inget svar på någonting.
 
Men, det här tänkandet skulle komma att vända efter att ha läst bennys bok.
 
Jag tror, precis som Benny förklarat i sin bok, att vi människor, vi har levt i oändligt många liv, vi är här för att förbättra den person vi var i vårt tidigare liv. Innan vi föds till människor har vi skrivit vilka våra "livshändelser" kommer vara och vad vi behöver genomgå för att växa som människor, det som vi inte riktigt hanterade i vårt tidigare liv. Det kanske låter riktigt tufft och orättvist, men personer som blir svårt sjuka, dör tidigt etc har valt att det ska hända, just för att växa som personer till nästa liv. Man gör det för att lära sig själv eller andra av händelsen. På andra sidan finns det inget ont, vi påverkas inte av andra individer, har inget utseende, enbart ögonen är desamma i alla liv. Den inre cirkeln av människor vi har runt om oss, alltså våra närmaste, är personer vi levt tillsammans med i flera av våra tidigare liv, vi knyter band till de personerna. I mitt förra liv kan jag alltså varit mamma till min bästa vän, min pappa kan ha varit mitt barn och anledningen att vi bytte roller och ibland även kön är att vi ska lära oss något av det, för att få mer insikt och växa som personer.
 
Men, att ta någon annans liv eller sitt eget är aldrig rätt, det finns inte med i någon människas livsplan, utan är en handling som uppstår när vi människor inte klarar av de påfrestningar och den plan som vi satt upp för oss själva. Om man känner sig sårad, ensam, ledsen eller kanske huggen i ryggen, ja, oavsett vilka tider man än går igenom ska man alltid, enligt min tolkning på Bennys berättelse alltid veta att man själv valt sina motgångar med hjäp av facit från tidigare liv och att motgångar alltid föder framgångar. Så att stå ut, att kämpa, att falla och att sen resa sig upp är att segra.
 
 
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0