BBQ & chipotle-slungad kycklingfilé

Här hemma har vi börjat blivit seriösa igen med maten. Vi har skrivit matlista och handlat efter den, samt att vi har planerat in mat som är lite nyttigare, det kommer verkligen behövas efter flera veckor av slarv, orkeslöshet och pizzeriabesök. Det är tur att vi har varandra, allt blir så mycket enklare då, när vi är två om en och samma vilja!
 
Idag började allvaret på stort med maten, träningen har pågått i några dagar. Inga regler egentligen, utan bara äta sånt som är nyttigt, gott och inte drar iväg allt för långt i hänsyn till kalorier. 
 
Idag till middag blev jag otroligt sugen på kyckling, så jag slängde ihop BBQ & Chipotle-slungad kycklingfilé på en ljummen grönsaksbädd (Tänk vad fint jag kan formulera det va? ;). Tänkte faktiskt vara lite snäll och dela med mig, ifall någon annan vill testa. 1 portion är ca 500-600kcal
 
Grönsallad:
Valfri sallad (isberg, crispsallad eller kanske salladshuvud)
gurka
körsbärstomater
rödlök
paprika
champinjoner
(mängd får man välja själv)
 
Vinegrett:
3msk olivolja
2msk balsamvinäger
ett gnutta vitvinsvinäger
en vitlöksklyfta
1/2 msk honung
salt & peppar
 
Kyckling:
Kycklingfilé (ca 150-200g färdigstekt/person)
salt, peppar & paprikakrydda
BBQ & Chipotle-sås från COOP.
 
Såhär gjorde jag:
Skär upp salladen i önskad mängd, stek champinjonerna i smör, salta och peppra. 
Gör ordning vinegretten till salladen medan du steker du den skivade svampen, den gör du genom att blanda olivolja, balsamvinäger, honung & vitvinsvinäger, pressa i vitlöksklyftan och salta och peppra.
När vinegretten är färdig så blandade jag i önskad mängd i salladen, sedan hade jag på de varma champinjonerna och blandade om.
 
Kycklingfilén skar jag i "grytbitar", sen gned jag in salt, peppar och paprikakrydda i dem. Stekpannan skall vara riktigt het när kycklingen läggs i (tänk på att inte lägga i för mycker i stekpannan direkt, då svalnar stekpannan och kyckling blir kokt eftersom det vattnet (ja, kyckling består oftast här i Sverige av 20% vatten) som är tillsatt i den sipprar ut.).Stek färdigt kycklingfilén och lägg den sedan i någon form av skål. Ha i önskad mängd med BBQ & Chipotle-sås från coop och rör om så det blir sås på alla bitar kyckling. 
 
Lägg upp salladen på tallrik och strö sedan över ca 150-200g BBQ & Chipotle-slungad kycklingfilé. 
Färdigt! Gick snabbare att göra än att skriva ned här ska jag passa på att säga!
 
 
 
 
 
 
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0