Butiker.

Det är egentligen otroligt viktigt att det finns småbutiker här och där. Innan jag började jobba på Konsum brydde jag mig ärligt inte om att handla på vår lille butik, och de eftersom jag inte tänkt på de konsekvenser som blir om vår butik försvinner. Saken är faktiskt den att om butiken blir det för de första helt plötsligt jättesvårt att handla ett paket mjölk när man som mest behöver de, speciellt för de personer utan bil och körkort. Att ta sig till närmaste butik är ju trots allt en bit, framför allt för de gamla som bor i samhället. Var ska de handla den dagen vi kanske inte har någon butik? För att inte tala om värdet på de som äger hus i närheten, de borde egentligen verkligen vara rädda om den butik vi har, för utan butik kan jag ju inte direkt påstå att värdet på huset kommer att kvarstå som om vi har en. Men det är svårt, det är en trend att handla i stora butiker just nu. Jag själv dock, hatar att åka till en stor butik, kriga om parkeringsplatser, trängas bland folk som beter sig som gamar efter en limpa som kostar två kronor mindre än på närbutiken. Opersonligt, stressigt, långa köer, onödiga köp och knappt ett hej i kassan. 
 
Är jag kanske negativ nu? Men de är väl trots allt billigare, det är väl de man tänker när man väljer att handla på stora kedjor. Men är det billigare i slutet? När jag betalat min bensin dit både i pengar och miljö, när jag går in, köper massor av tre för två varor (som i vilket fall som helst slutar med att jag slänger minst ett paket), sen går jag till kassan och slösar tid på att stå i kö. I bästa fall tidsmässigt har jag tagit en scanner och på så sätt sett till att vi minskar jobben i framtiden och spar företaget massor av pengar i personalkostnader! 
 
Näe, alla väljer själv, så är det ju ändå. Man ska inte vara negativ, men jag känner bara att det är så otroligt viktigt att tänka till hur och var man handlar sina varor dagligen. Man kan i många fall både spara tid, pengar och miljö på att handla på närmaste butik! 
Hanna Rebecka Madelaine Skogsberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0